وضعیت وی پی ان در ایران پس از فیلتر شدن تلگرام

حتما شنیده‌اید که در تاریخ 13 دی 1396 تلگرام در کشور ایران فیلتر شد و کاربران برای دسترسی به تلگرام دست به گریبان وی پی ان و فیلتر شکن ها شدند. این فیلتر ماندن به مدت 10 روز طول کشید و دوباره برای شهروندان ایرانی قابل دسترسی شد.
VPN در ایران

بلافاصله بعد از فیلتر شدن تلگرام ، تغییراتی در پروتکل‌های VPN رخ داد و از حالت امن قبل خارج شد.
البته این تغییرات پروتکل چیزی جز مسدود شدن نیست. یعنی دسترسی کاربران به برخی وی پی ان ها مسدود شد و دیگر قابل استفاده نیست.

پروتکل PPTP و l2tp

تنها اتفاقی که برای وی پی ان PPTP افتاد این بود که این سرویس روی اینترنت های ایرانسل ، مبین نت و همراه اول اختلال دارد و بسته به موقعیت، یا وصل نمی شود و یا قطع و وصلی دارد.
ولی در مورد پروتکل L2TP VPN چنین مشکلی گزارش نشده و همچنان به حیات خود ادامه می دهد.

پروتکل Openvpn

پروتکل امن و قوی Openvpn همیشه یک سر این مشکلات قرار دارد و به اصطلاح زورشان به این پروتکل می‌رسد. این فیلتر شکن به صورت کامل مسدود شد و تا الان که در حال نوشتن این مقاله هستیم قابل استفاده نیست.

پروتکل ikev2 و ipsec

خوشبختانه هر دو در وضعیت مطلوبی هستند و مشکلی از بابت عدم اتصال به دست ما نرسیده است.
وی پی ان در ایران
افزودن توصیف

کریو

کریو هم به نوعی مانند openvpn است و بارها آن را مسدود کردند و دوباره رفع انسداد شد. پس از فیلتر شدن تلگرام این VPN نیز از دسترس خارج شد و در حال حاظر امکان اتصال برای کاربران داخل ایران وجود ندارد.

سیسکو ( cisco anyconnect )

با تجربه‌ای که تا الان بدست آوردیم و شاهد اتفاق‌های این چنینی بودیم ، می توان گفت این وی پی ان یکی از پایدارترین ها در کشور ایران است. نه تنها الان ، بلکه در گذشته هم کمک رسان افرادی که به VPN نیاز داشتند بوده است. سیسکو با تمام قدرت در حال فعالیت است و هیچ گونه مشکلی با وضعیت اینترنت ندارد.
با وجود تنظیمات و اتصال سختی که نسبت به PPTP دارد ، ولی افرادی که واقعا نیاز به VPN داشته باشند ، حتما از این فیلتر شکن استفاده کنند.

خانواده تونل ها ( تونل پلاس و ... )

خوب این سرویس از دیرباز همراه کاربران ایرانی بوده و است. تنها یک مشکلی که برای تونل  ( tunell ) می توان گرفت این است که گاهاً ناپایدار می شود و اصلا هم مشخص نیست به چه عاملی بستگی دارد. اما اگر ارائه دهنده شما از سرور با کیفیتی به شما سرویس می دهد ، در 95% مواقع کیفیت بالایی دارد و نیاز یک کاربر را برطرف می کند. 


نظرات